dinsdag 30 oktober 2012

In verlof!

Na een zo vermoeiend weekend ;-) moest ik toch enkele dagen uitrusten aan de Belgische kust. Wist ik veel dat het er eentje zou worden met typisch Belgisch weer!

't Was al lang geleden dat ik rondtoerde in de Uitkerkse Polder. Ik reed dus deze morgen daar alle straatjes af. Ik zag vele ganzen: grauwe, kol- en kleine rietganzen. Deze laatste nog in kleine groepjes, het grootste deel moet nog aankomen eens het wat kouder wordt.

Plots zag ik iets opvallend zitten tussen de kolganzen die goed herkenbaar zijn aan de witte kol aan hun bek en de zwarte buikbanden. Die kleurrijke vogel was een casarca! Deze vogel broedt in Oost-Europa (Roemenië, Bulgarije, Griekenland) en is elders een zeldzame dwaalgast. Maar helaas is dit ook een soort die vaak ontsnapt uit watervogelcollecties en dan met andere ganzen de trek meemaakt! En zo wordt ie ook beschouwd door waarnemingen.be: het is een exoot!



Ik de Koeistraat - mag ik daar nu rijden met mijn auto? - had ik een mooiere waarnemingen. Drie grote zilverreigers zaten samen op één veld.



Ze vlogen verschrikt op toen dichtbij een geweerschot weerklonk!! Acht jagers liepen door de velden op de andere oever van de Blankenbergse vaart! Jacht in een natuurgebied! Dat dit nu nog mogelijk is onbegrijpelijk! Wie laat dit nog toe?!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten