vrijdag 12 oktober 2012

De grootste vliegenzwam

Kort na de middag trok de bewolking weg en de zon scheen (af en toe) door de wolken. Na ons hondje uitgelaten te hebben reed ik naar Oudergem waar ik de wagen parkeerde onder het viaduct van de E411 aan de rand van het Zoniënwoud. En daar begon mijn drie uren durende wandeling op zoek naar de grootste vliegenzwam.

Ik volgde de wegen die - naar ik vermoedde - weinig bewandeld werden want ik dacht daar wel de mooiste paddestoelen aan te treffen. Al vlug vond ik de veel voorkomende gewone zwavelkop (Hypholoma fasciculare) en de spechtinktzwam (Coprinopsis picacea).





Ook de rodekoolzwam (Laccaria amethystina) en het geweizwammetje (Xylaria hypoxylon) - in de volksmond soms "Broek van Napoleon" genoemd - kwamen veelvuldig voor.





Een echte tonderzwam (Fomes fomentarius) en een parelstuifzwam (Lycoperdon perlatum) waren ook relatief gemakkelijk te vinden.





Daarentegen zijn een witte kluifzwam (Helvella crispa) en een grote oranje bekerzwam (Aleuria aurantia) veel zeldzamer maar die vielen door hun kleuren wel op in het bos.





Ik vond ook nog het gewone elfenbankje (Trametes versicolor) en een nader te bepalen boleet.





Maar wat ik na drie uren nog steeds niet gevonden had, was een doodgewone vliegenzwam! Is de grond te "zwaar" in het Zoniënwoud? Met ik elders zoeken? Feit is dat ik dringend een foto wens te nemen van een vliegenzwam om mee te doen aan de Natuurpunt-actie: "Ga samen met Dimitri Leue op zoek naar de Grootste Vliegenzwam". Weet je er één staan? Laat het mij dn vlug weten ...

En tot slot nog een foto van het Zoniënwoud om niet te vergeten dat zondag "DE WEEK VAN HET BOS" begint!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten