dinsdag 3 april 2012

Rouge Cloître ofte Rood Klooster

Deze morgen op stap in de omgeving van het Rood Klooster te Oudergem. Eerst op zoek naar wat voorjaarsbloeiers. Ik stelde vast dat in een beukenbos deze eerste bloemetjes maar schaars voorkomen. Ik vond slechts enkele bosanemonen, wat speenkruid en witte klaverzuring.





De witte klaverzuring (Oxalis acetosella) is een plant uit de klaverzuringfamilie (Oxalidaceae). Het is een kleine plant die voorkomt in bossen en heggen, op vochtige plaatsen. De bladeren doen aan iets aan die van klaver (Trifolium) denken, maar ze zijn bleker groen van kleur. De stengels ontspringen uit de wortelstok en kruipen min of meer. Elke bloemsteel draagt een bloem met twee schutblaadjes. De bloem is wit en heeft lila adertjes en gele vlekken aan de voet van de kroonblaadjes. De lengte van de bloemblaadjes is 0,8-1,5 cm. Witte klaverzuring bloeit alleenstaand in april en mei. Het blad is geel geelgroen en drietallig.

War verder bloeide al een enkele gevlekte aronskelk. De bloemen leveren geen nectar, maar lokken insecten met een sterke geur en sluiten de insecten vervolgens voor 24 uur op. Een dergelijke strategie van bedriegen wordt aangeduid met de term sapromyofilie.



Ik verwisselde van lenzen (de 18-55mm er af, de 600mm er op) en ging op zoek naar wat vroege vogeltjes. Lang duurde het niet of ik kreeg een pimpelmees voor de lens, gevolgd door een roodborstje, een glanskop, een boomklever en hoog in de bomen een middelste bonte specht.



Voor mijn voeten zag ik iets bewegen tussen de bladeren. Het bleek een rosse woelmuis te zijn die zijn naam eer aan deed en wat verder zat een Siberische grondeekhoorn op een met mossen en grassen begroeide boomstam. Beide werden vastgelegd op de sensor.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten