zondag 8 april 2012

Amerikaanse goudplevier ???

Zondagavond ging ik nog even kijken naar de Schorreweiden en op de terugweg deed ik ook nog eens de weiden van Stalhille aan. Daar had ik immers al verschillende roofvogels gezien en ook een hermelijn kunnen fotograferen.

Plotseling zag ik zo'n 150m verder in de weiden richting Stalhille een vogel zitten. Ik herkende deze niet onmiddellijk en nam enkele foto's met mijn 500mm-lens. Ik zoomde in op mijn toestel (een Canon 50D) en bekeek de genomen foto's. Tiens, een eigenaardige beestje. Ik besloot nog een paar foto's te nemen (wie weet heb ik wel iets zeldzaams gezien) met mijn 600mm-lens met een 1,4 converter ertussen. Zo bekwam ik een 840mm. Thuis bekeek ik de foto's, koos er de beste uit (op zo'n afstand zijn het geen goede foto's), maakte een crop aan 100% ervan en plaatste deze op waarnemingen.be alsof ik een kanoet gezien had.



Om 23u30 kreeg ik een telefoontje van een vogelaar die me meldde dat het zeker geen kanoet was op mijn foto, maar mogelijks een Amerikaanse goudplevier! Ik wist het dat het iets speciaal moest zijn! We spraken af om de volgende morgen vroeg ter plaatse nog eens te gaan kijken naar deze bijzondere vogel.

Daarna paste ik nog mijn waarneming aan en veranderde de kanoet in een Amerikaanse goudplevier en zette mijn waarneming op onzeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten