vrijdag 6 april 2012

Blauwborst en geringde grutto

's Morgens was ik al vroeg in de Uitkerkse Polder. Ik wilde persé enkele foto's nemen van een blauwborst en wist daar een zitten. Maar het was mistig en de eerste foto's die ik nam van een grutto waren niet voor publicatie vatbaar. Maar plots kwam de zon zachtjes door de laatste mistslierten priemen en de blauwborst was op de afspraak. Om 8u02 kweelde hij voor mij zijn mooiste deuntje.



Wat later toen de zon al volop scheen toonde een grutto me zijn mooiste mannequin-pasjes.



In de late namiddag zat ik alweer in de weiden van Stalhille. 't Was er feest! Eerst ging al mijn aandacht naar de kluten. Het voorspel was mooi om zien en het duurde niet lang of het mannentje kluut deed wat het vrouwtje al geruime tijd van hem verlangde.



De scholeksters die in de nabijheid zaten hadden dit in de mot en toen het hun beurt was kon ik ook dit vastleggen.



Ik sloot de dag af met een waarneming van een geringde grutto. Ondertussen zijn de gegevens van die waarneming al doorgestuurd naar de projectleider van dit ringprogramma en hij heeft me beloofd de levensgeschiedenis van deze vogel te bezorgen. Ik hou jullie op de hoogte ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten