donderdag 8 november 2012

De kraanvogels van "Le Lac du Der"

Deze morgen ben ik iets voor achten vertrokken om - na een ommetje via De Haan en Blankenberge - iets voor 9 uur aan te komen op de parking in de Baron Ruzettelaan in Brugge. Daar kreeg ik Luc, Kristof en Jef mee op onze vierdaagse MERGUS-trip naar "LE LAC DU DER". 23 leden reden in totaal mee verdeeld over 6 wagens. Het kunstmatige meer ligt in het noordoosten van Frankrijk in de regio Champagne-Ardenne, net ten zuiden van de as Vitry-le-Fraçois en Saint-Dizier. Het doet dienst als opvangbekken voor de rivier de Marne om zo overstromingen in Parijs en omgeving te voorkomen. Bij de inrichting ervan in 1974 werden drie dorpen opgeheven. Een gedenksteen herinnert hieraan.

Onderweg zagen we een groot aantal buizerds en torenvalken maar ook veel kerkuilen, deze laatste als verkeersslachtoffers in het drukke verkeer op de autowegen!

Rond 14u kwamen we aan op de camping "Le Clos du Vieux Moulin" waar we onze intrek namen in de stacaravans.

Eenmaal de bagage binnen stond vertrokken we naar het meer waar we aan het bezoekerscentrum Chantecoq een prachtig uitzicht hadden over het bijna leegstaande meer en de duizenden vogels die daar overnachten. We zagen ontelbare kraanvogels, 222 grote zilverreigers, 150 bonte strandlopers, niet te tellen kievitten en aalscholvers, maar ook kemphanen, goudplevieren, brand- en kolganzen, waterpiepers, grote zaagbekken, brilduikers, en massa's eenden.

Het donkerde vlug en toen de meeste kraanvogels terug kwamen van de velden konden we al geen kleuren meer onderscheiden.

Terug in de caravan kregen we les van Jef in het determineren van paddestoelen. Geen gemakkelijke klus maar we stelden vast dat Jef een zeer goede leermeester is! Om 19u30 gingen we avondmalen in een nabijgelegen restaurant "l'Auberge du Pot Moret". Als voorgerecht kregen we "Gésier de Volaille", kippemaagjes ...