woensdag 28 november 2012

Bracketing en HDR

Onze huidige fototoestellen bieden voor het maken van foto's vele mogelijkheden die we meestal (nog) niet kennen en dus ook niet gebruiken. Dit is bij mij ook zo. Toch wilde ik vandaag even proberen een HDR-foto te maken door toepassing van bracketing.

"Wa's da?" hoor ik je zeggen. Wel, je kan je fototoestel zo instellen dat het automatisch 3 foto's neemt van dezelfde scène: één die goed belicht is, één die overbelicht is en één onderbelicht. Zoek het woord "bracketing" maar eens op in de "instruction manual" van je toestel!

Thuis gekomen gebruik je dan een bepaalde software om met die drie foto's één HDR-foto te maken. HDR staat voor High Dynamic Range. In die laatste foto zal een combinatie zitten van al de verschillende aspecten/belichtingen van de 3 eerdere foto's. De software die ik vandaag daarvoor gebruik noemt Photomatix. Daar het een proefversie is die ik gedownloaded heb en ik dus (nog) niet betaalde voor een licentie verschijnt het woord "Photomatix" verschillende malen op elke foto. Klik op eender welke foto hieronder om die beter te zien ;-)





Ja, het begint er op te trekken. Wat is jullie mening? Zien jullie graag dergelijke foto's? Opbouwende kritiek is zoals steeds altijd welkom. Nog eentje:



Ook niet slecht hé, de schapen van de Abdij van 't Rood Klooster. Alle foto's zijn daar deze morgen genomen. Misschien moet ik eens binnen in een kerk 3 foto's gaan nemen. Of s'avonds enkele opnames maken in Brugge ... Onderstaande HDR-foto is gemaakt van één foto i.p.v. drie foto's. Ook leuk, niet?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten