dinsdag 20 november 2012

A walk in Brussels

Na vele grijze dagen is er deze morgen eindelijk wat zonlicht te zien. 'k Ga even naar Brussel Stad, daar is altijd iets te zien. 'k Ben al vroeg op stap: met de metro tot aan De Brouckère en dan een wandeling door de smalle natte straatjes. Ze zijn pas gekuist en de terrasjes zijn nog niet gezet om klanten te ontvangen.



Op de "Grand' Place" is 't al druk: men bouwt er aan die nieuwe elektronische kerstboom die al veel reacties bij de Brusselaars uitgelokt heeft. 't Zal nogal een bouwwerk worden!



Ons manneken kan het allemaal niet schelen: hij blijft maar wateren nu zelfs uitgedost als student aan de VUB. Hij weet het wellicht wél, maar ik vraag me af waarom al die hangsloten zijn hek (ont)sieren! Een studentikoze grap?!?



Ik blijf maar met vragen zitten! Welke zou ik kiezen: "a Brussels' Waffle with ...".



Nee, voor mij is het nog te vroeg, liever een koffie aan de Sint-Gorikshallen. Maar ook daar is men nog niet open ...



Dan maar wat verder slenteren langs de vele modehuizen in de Dansaertstraat. Even stilstaan bij "Stijl" waar ook Ann Demeulemeester en Dries Van Noten enkele vierkante meters hebben. Eén dame heeft al inkopen gedaan.



Dan maar rechtsaf naar het Sint-Katelijneplein. Tiens, de kerkgevel is gedeeltelijk vrijgemaakt. Maar vlak voor de kerk bouwt men nu met bamboe een soort dak over de kerstkraampjes. Ook dit is kunst ...



De lokale commerce brengt alles in gereedheid voor een drukke dag. Het oesterkraampje wordt opgetrokken aan de andere kant van het pleintje en de champagne wordt in een reflecterende ijsemmer gelegd bij "Le Jaloa". Straks zullen hier zowel toeristen als Brusselaars genieten van zes oesters met een glaasje, een gewoonte op de "Place Sainte-Catherine"!



En zonder dat de mens (in dit geval een fotograaf) het beseft is het al middag en moet ik met de metro naar huis om de soep op te zetten. 'k Heb nog steeds geen koffie gedronken en 'k loop al bijna drie uren te wandelen en 'k ben nog niet rond. Brussel ... een pracht van een stad ... IK KOM TERUG!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten