donderdag 3 mei 2012

Het hinterland van Bredene

Ik ben terug "thuis". Nu ja, thuis betekent hier ons vakantiehuisje in Bredene. Het weer is niet zo schitterend. Het is zwaar bewolkt en de zon kregen we vandaag niet te zien. Toch ging ik even kijken naar de weiden aan de andere kant van de grote baan tussen Oostende en de Vijfwegen. De weiden op grondgebied van Oudenburg en Stalhille zijn een uitgestrekt en rustig gebied waar veel vogels vertoeven.

Telkenmale ga ik naar dezelfde plaatsen: een is in een doodlopend straatje waar een goed zicht is op de weiden en plassen dichtbij een militair domein (toegang verboden!). Het andere ligt iets verder op een niet verharde toegangsweg tot een boerderijtje die al lang die functie niet meer heeft.

Op de eerste plaats kon ik rustig met mijn Kite SP-ED 82 de omgeving afspeuren. Ik noteerde 16 verschillende soorten vogels, waaronder kluten, oeverlopers, zwarte ruiters, grutto's, kievitten,ja zelfs nog 2 smienten. Minutenlang volgde ik 2 koekoeken, waarschijnlijk een koppeltje die op zoek waren naar een nest om hun ei te leggen. Hun roep was niet uit de lucht.

Dichter bij Stalhille op de tweede plaats stond er bij mijn aankomst een uurtje later al een wagen. Het was Freddy, een fotograaf van de NFHD, die ook van de partij was. Voor zijn wagen zaten een twintigtal boerenzwaluwen op de pinnetjesdraad. Leuk om zien. Freddy reed weg en ik nam zijn plaats in. Nooit eerder zat ik zo dicht bij dit lieve beestje.



Op de plassen zaten kievitten, kluten, zwarte ruiters, een groenpootruiter, ... Aan de andere zijde van het weggetje zag ik een blauwborst en een rietgors, beiden om ter luidst zingend op hun zangpost. Plots zag ik in de weide voor mij iets verspringen. Het bleken 2 gele kwikstaarten te zijn. Ik wachtte geduldig tot ze dicht genoeg kwamen om een aantal foto's te nemen.



2 opmerkingen:

  1. lijkt mij leuke en interessante plaatsten te zijn daar in Stalhille
    graag locatie a.u.b
    groetjes
    Roland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk even op waarnemingen.be, daar kan je een kaartje vinden met de exacte locaties.

    BeantwoordenVerwijderen