dinsdag 18 juni 2013

Le marais de Harchies

Deze morgen was ik al vroeg op. Het zou een prachtige, warme dag worden en daar zou ik van profiteren. Ik besliste naar Harchies te rijden om er de befaamde "Marais" te bezoeken. Om 7u30 was ik al op de parking aan de Crie d'Harchies.

Een aangename wandeling bracht me al gauw tussen twee vijvers: "Etang A" links van mij en "Etang B" rechts. Ik had mijn telescoop bij en keek af een toe over de vijvers. Niets speciaal te melden: kokmeeuwen, fuut, meerkoeten, wilde eend, veel tafeleend, aalscholvers, ...


Ik wandelde verder tot aan de vogelkijkhut die ligt tussen de "étang de pêche d'Hensies" en de "étang Van Gheyt". Op beide vijvers zaten zeer veel broedende kokmeeuwen, andere waren nog bezig hun jongeren te voeren. Ik zag er twee broertjes elk met een gele kleurring met zwarte letters (ENEN en ENEM). Op de linkse vijver (Van Gheyt) zag ik nog een eenzame lepelaar.


étang de pêche d'Hensies

 
étang Van Gheyt

étang de pêche d'Hensies

Twee uur later kwam ik aan de eerste hut aan de "étang de Pommeroeul". Vandaar uit had ik een goed zicht op een enorm groot rietveld. Ik zag door de telescoop dat aan de overzijde van een veld een vogelringer bezig was, hij had juist zijn netten geplaatst. Plots kwam een koppel bruine kiekendieven jagen.

étang de Pommeroeul

Langsheen een oud kanaal dat op sommige plaatsen bijna dichtbegroeid was, wandelde ik terug naar de parking. Een roerdomp vloog plots op en verdween achter de bomen. Ik fotografeerde wel nog een aantal vogeltjes en ... een pracht van een libel.

Juveniele staartmees

Kbv-tje (Klein bruin vogeltje - te determineren)

Tjiftjaf

Grote Keizerlibel

(Please click on the images for a larger view!)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten