zaterdag 15 september 2012

Virelles en Val Joly

Deze morgen ontdekte ik dat vandaag in Virelles "le festival de l'oiseau" plaats vond! Van onder de douche sprong ik in de auto en om 10u was ik ter plekke. Ik schreef me onmiddellijk in voor de "visité guidée de la réserve en néerlandais" en voor de "excursion en voitures personelles à la recherche du Balbuzard et des oiseux migrateurs au Lac du Val Joly en France" om 14u.

Vooraleer aan de wandeling te beginnen ging ik even kijken naar optiekbeurs. Guido Orbie stond daar op de stand van Georges verrekijkers te verkopen! Na een hartelijk begroeting moest ik echter naar mijn afspraak. Samen met 4 andere Vlamingen en onder leiding van Bert Van der Krieken, directeur van Natuurpunt Studie trokken we het reservaat in. Het werd een tocht van drie uren waarbij we weinig vogels zagen maar wel verrast werden door een schitterende natuur waar biodiversiteit primeert. Een levendbarende hagedis bevestigde dit.



Na een korte middagpauze - ik verorberde vlug een lokaal broodje - vertrokken we met vier wagens naar Frankrijk. Twintig kilometer verder kwamen we aan een uitgestrekt meer waar de visarend kan gezien worden van april tot begin november. Van bij onze aankomst zagen we een ... "nee, 't is geen balbu maar een buizerd"!



Een "balbu" is de afkorting die de Franstaligen gebruiken voor de "balbuzard pêcheur", de juiste naam voor visarend. Lang moesten we niet wachten om er een te zien. Na wat cirkelen boven het meer bleef dit exemplaar plots wat bidden, kwam iets lager vliegen, begon terug te bidden en dook dan het water in om er zich met moeite terug uit los te maken, een vis in de klauwen. Wat een prachtig schouwspel!



Dit zou zich nog tot driemaal toe herhalen en telkens stond onze groep met verwondering te kijken. Daarvoor waren we naar hier gekomen. Maar de tijd vliegt snel, en al vlug moesten we afscheid nemen van onze franse gids en samen met Geert, een Ternatse vogelvanger, besloten we nog vlug even naar Couvin te rijden om er een waterspreeuw te zien. We hadden immers op onze wandeling informatie gekregen over de locatie.

Daar aangekomen vonden we het beestje op de "l'Eau Noire" onmiddellijk maar 't bleek een zeer schichtig vogeltje te zijn. Hij bleef niet lang op dezelfde plek zitten maar toch lukte het ons een foto te nemen van die waterspreeuw als bewijs van onze waarneming. De grote gele kwik die daar ook zat kwam zelfs niet voor onze lens!



SUMMARY: This morning I went to a "Bird Festival" in Virelles. During a walk I could take a picture of a viviparous lizard. In the afternoon I went to the "Lac de Val Joly" in France. There I took a picture of a common buzzard and an osprey. Later in Couvin I found a white-throated dipper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten