maandag 7 oktober 2013

Eindelijk: de zeearend

Deze namiddag trok ik terug naar mijn geliefkoosde plekjes (als ik vanuit Brussel vetrek): het plateau van Leefdaal, Oud-Heverlee Zuid en Noord en Groot Broek in Sint-Agatha-Rode.

Op het plateau kreeg ik onmiddellijk een buizerd in het vizier. Als vlug werd hij (of zij?) vervoegd door  een tweede en een derde buizerd. Samen speelden ze hoog in het wolkenloze luchtruim waarbij hun kreten duidelijk te horen waren. Ik fotografeerde ze een na een en probeerde ook hun spel vast te leggen. Kreeg de nog bleke juveniel opleiding in de vliegkunst?






Wat later reed ik naar Groot Broek. Op de parking stonden al een viertal wagens. Ik ging naar de vogelkijkhut, op de uitkijktoren zou het al druk zijn dacht ik. In de hut was ik alleen. Het was zowel binnen als buiten uitermate rustig. Tot 16u19 toen ik een eerste foto kon nemen van een overvliegende zeearend. Ik volgde deze met mijn lens en toen hij ter hoogte van de hut was, weliswaar op de tegenover liggende oever (hij vloog boven de bossen en niet over het water!) werd hij gemobd door 2 kraaien. Na nog een mooie cirkel beschreven te hebben vloog hij terug naar het zuiden, in de richting van Pécrot. Het was 16u29 toen ik een laatste foto van deze imposante vogel nam.


De afstand tussen de vogel en mij schat ik op zo'n 600 à 700m (bij benadering gemeten op Google Earth). De foto is dus maximaal ingezoomd! Toch was het een unieke waarneming.

Op 29 augustus werd voor het eerst dit jaar in Sint-Agatha-Rode, Groot Broek een zeearend gezien en gefotografeerd. Dagelijks tot 3 september kwamen er waarnemingen binnen. Daarna werd het stil tot deze vogel terug gezien werd op 8 september. Daarna vind ik dagelijkse meldingen van 11 t. e. m. 16 september. Daarna laat de zeearend zich niet meer zien tot ik hem zie en fotografeer op 7 oktober. Wel zag Johan Buckens een zeearend over Dudzele op 5 oktober. Ik heb de foto genomen door Johan naast  de mijne gelegd en vastgesteld dat het hier waarschijnlijk over dezelfde vogel gaat. Deed de zeearend eventjes - zoals zovelen onder ons - een uitstapje naar de kust? Feit is dat hij bij zijn terugkeer naar Pécrot waar bij vermoedelijk slaapt, zeker geen file had!



Please click on the images for a larger view!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten