zondag 6 oktober 2013

Een prachtig weekend

De zachte temperaturen, geen of bijna geen wind, een uitzonderlijke waarneming zorgden er voor dat het voorbije weekend meer dan geslaagd kan genoemd worden.

Reeds enkele dagen werd er een izabeltapuit gemeld in de baai van Heist. Op vrijdagmorgen - we waren de avond voordien al aangekomen in Bredene - reed ik dus rechtstreeks naar Heist. Bij mijn aankomst op de Zeedijk zag ik al drie vogelaars opgesteld staan. Ik was nog niet bij hen toen ik het uiterst zeldzame vogeltje (voor onze streken althans) zag zitten. Het leek op een bleek jong vrouwtje Tapuit, ik zou nooit gedacht hebben aan iets zo zeldzaam als een izabeltapuit. Kenners waren echter al aan de hand van toegestuurde foto's tot het besluit gekomen: het was de vierde izabeltapuit voor Belgiƫ!


Om alle twijfels weg te nemen zet ik hieronder een foto van een tapuit die ik op zondag fotografeerde.


Op zaterdag had ik een afspraak met M. Ik pikte haar op aan de Vijfwegen en samen reden we eerst naar de weiden van Klemskerke waar we de ganzen telden: kleine rietgans (100), kolgans (150), grauwe gans (30) en brandgans (5). Via de Bunkerweiden van Vlissegem - goed voor 1 buizerd, 1 torenvalk en nog eens 200 kolganzen - ging het dan naar de achterhaven van Zeebrugge.



We hoopten daar een zeearend te zien maar we bleven op onze honger zitten. M. slaagde er toch in nog een tiental soorten te noteren waaronder een bruine kiekendief en 2 sperwers, maar ook o.a. een fuut en een wulp.



Op zondagmorgen ging ik samen met Nicole en Enzo voor onze normale morgenwandeling heen over het strand van Bredene en terug door de duinen. We ontmoetten er naar loffelijke gewoonte onze vrienden D. en N. en hun vier honden: Rinca, Special, Tessa en voor het eerst Angel. Het werd een aangenaam weerzien en kennismaking deels ook te wijten aan het uitzonderlijk zachte weer!



In de namiddag wandelde ik over de velden naar de Weiden Pompje, ik genoot van de warme zon en nam hier en daar een foto.




's Avonds ging ik terug naar het strand. De ondergaande zon beloofde mooi te worden. Ik nam vele foto's en probeerde eens de zee op een andere manier te fotograferen. Het resultaat zie je hieronder. Opbouwende kritiek is steeds welkom!




Please click on the images for a larger view!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten