zaterdag 21 december 2013

Sneeuwuil in Zeebrugge en fietsen in Bredene

In de loop van de voormiddag kreeg ik een telefoontje: "Kijk even op waarnemingen.be! Er is een sneeuwuil gemeld!" Geen vijf minuten later was ik al op weg naar Zeebrugge. Ik had natuurlijk gekeken waar deze vogel gemeld was: ergens tussen de goederensporen langs de Westdam van de Zeebrugse haven. Een groot gedeelte van die haven is niet zo maar toegankelijk en dat wordt duidelijk gemaakt van bij het binnen rijden. Maar ... 't was zaterdag, zeer rustig en er was niemand te zien. Dus ... juist en ik was niet alleen. Er reed al een tweede vogelaar rond. We deden teken naar elkaar dat we nog niets gevonden hadden. Na 45 minuten rond toeren in een verboden gebied hield ik het voor bekeken. Ik belde naar mijn tipgever en die wist mij onmiddellijk te melden dat - volgens de gegevens die hij binnen kreeg - de sneeuwuil nu aan de kant van het strand zat. Ik dus naar de parking aan het station van Zeebrugge Bad. En vandaar liep ik langs het wandelpad het strand op. t' Was laag water en het beestje zat ver, zeer ver. Het waaide erg, af en toe met striemende regendruppels en het losse zand werd opgezweept. Het  kleefde aan alles: mijn kledij, mijn rugzak met fototoestel, mijn verrekijker. En plots zag ik iemand met een kijker staan die mij teken deed. Daar moest hij zitten en ja hoor, na nog 300m zag ik het witte stipje op de rotsblokken: een sneeuwuil. Met deze hevige wind was het moeilijk door de verrekijker en telescoop naar dit prachtdier kijken. Fotograferen ging bijna niet. Ik nam verschillende foto's in de hoop er eentje scherp te hebben. Dat lukte ...




Lang bleef ik niet kijken. Op de zware terugtocht tegen de wind in, kwam ik nog verschillende fotografen tegen. Ik wees ze die ene vogelaar aan die er nog stond van toen ik er aankwam. Had die courage ...

In de namiddag deden we nog een wandeling langs het duinenpad in Bredene. Dit pad is verboden voor fietsers zoals duidelijk staat aangegeven.



Maar een wielerclub uit het naburige De Haan veegt daar zijn voeten aan en organiseert daar een rondrit zoals gemeld op het bord dat op 10 m staat van het verbodsteken!



Voetgangers moeten maar wegspringen als wielertoeristen luid roepend komen aangevlamd! En eenmalig (zoals het bord vermeld) is dit niet want dagen voordien komen ze al oefenen op dit parcours en zelfs na het gebeuren zijn er nog altijd wielerliefhebbers die even komen kijken hoe het was. En de voetgangers ...  die worden vergeten door diegene (het stadsbestuur van Bredene?) die toestemming geven voor deze fietshappening op een wandelpad voorbehouden aan wandelaars en joggers!

Please click on the images for a larger view!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten