dinsdag 17 september 2013

Zeearend (nog) niet gezien

Nu al dagen wordt er een zeearend waargenomen in de Dijlestreek ten zuiden van Leuven. Hij vliegt regelmatig over Oud-Heverlee, Sint-Joris-Weert, Sint-Agatha-Rode om dan de taalgrens over te steken om - naar men vermoedt - te gaan slapen ergens in Gastuche.

Sinds 11 september wordt hij dagelijks gezien en veelvuldig gelogd op waarnemingen.be. Verleden week op 12 september ging ik ook even kijken in Sint-Agatha-Rode aan de oevers van het Groot Broek. De imposante vogel - ook wel vliegende deur genoemd - was daar niet te bespeuren.

Gisteren ging ik zowel in de voormiddag als in de namiddag terug naar het Groot Broek. Terug liet de zeearend zich niet zien! Hij werd wel gemeld vanaf 9u10 tot 12u00 in Oud-Heverlee en verdween daarna in het niets!

Deze morgen ging ik dan maar naar Oud-Heverlee (Zuid) in de hoop de vogel daar te zien. Ik deed er een wandeling gedurig de hemel afspeurend naar een vogeltje. Na een wandeling langsheen een vijver waar hij al eerder gezien was, vond ik wat verder een boomhut.


Ik klom naar boven en bleef geruime tijd een groot gebied langsheen de kronkelende Dijle vanuit mijn hoge zitplaats afspeuren.


Ik zag een bruine kiekendief, een grote zilverreiger, een roepende buizerd, een oeverloper, een knobbelzwaan, twee gaaien, een watersnip, honderden huiszwaluwen maar geen zeearend!

Morgen misschien ... als 't niet regent ...

Please click on the images for a larger view!


1 opmerking:

  1. Dag Marc

    Ik wil je dringend contacteren ivm één van je foto's.
    Ik vind jouw e-mailadres niet, maar kan jij me misschien mailen via lotte.peeraer@beerse.be?

    Dankjewel!
    Lotte

    BeantwoordenVerwijderen