vrijdag 27 september 2013

Is het nu een Daurische of een Turkestaanse Klauwier?

Deze morgen rond 8u30 pikte ik Christian op om samen de Dijlevallei te bezoeken en er op zoek te gaan naar allerlei vogeltjes. We reden eerst en vooral naar Oud-Heverlee om daar in een vogelkijkhut misschien wel iets speciaal te zien.

Het was erg mistig in de Dijlevallei, meer nog dan bij ons in Brussel wat ergens wel normaal is, niet?

Mistig web

Oud-Heverlee Zuid: de vijver

Door onze "longue-vue" zagen we niet veel, met de verrekijker konden we toch al enkele soorten herkennen. De mist trok zeer langzaam op en de voormiddag was al ver gevorderd toen plotseling een visarend van achter het riet verscheen met een grote vis in zijn klauwen. Hij vloog er nog twee rondjes mee over het water en verdween toen in zuidelijke richting tussen de bomen. Die zou vandaag niet meer moeten vissen ...

In totaal zagen we die voormiddag toch 23 soorten. Ik logde ze allemaal op waarnemingen.be

Op de middag verplaatsten we ons naar Sint-Agatha-Rode. Daar bezochten we "Groot-Broek". Eerst gingen we naar de kijkhut, later naar de uitkijktoren. Ondertussen passeerden we tweemaal de plek waar gisteren nog buidelmezen waren gezien maar die waren vandaag niet thuis.

Op de toren was het druk van vogelaars maar flauw van vogels, 2 grote zilverreigers niet te na gesproken. Plots meldde een vogelaar een vleermuis onder aan de trap. Ik nam er ook een foto van en we vertrokken naar Leefdaal om er op het plateau even naar mogelijke roofvogels te kijken.

Ruige dwergvleermuis


Toen we op "Delle" in Leefdaal even halt hielden zagen we boven onze hoofden twee buizerds cirkelen. Vlug nam ik enkele foto's. Die bleke buizerd viel echt op.

Buizerd


Op dat moment kreeg ik een berichtje binnen van Rare Bird Alert. Er werd een mogelijk Daurische Klauwier gespot op ... jawel het plateau van Leefdaal! Wij stonden daar! We keken rond en op zo'n 200m van ons stond op een boerenslag een andere vogelaar. Wij trokken er onmiddellijk naar toe en toen we bijna bij hem waren zag ik het vogeltje zitten op een weidepaal. Ik nam vlug enkele foto's en keerde dan naar de wagen terug voor mijn 600mm lens met 1,4 converter. Terug bij Christian met mijn "zwaar gerief" nam ik enkele foto's. Ik kon het vogeltje maar niet scherp krijgen: de luchtlagen tussen mij en hem wemelden te veel. Mijn beste schots vind je hieronder ... maar die hierboven van die buizerd blijft veruit de mooiste.

Daurische Klauwier

Daurische Klauwier

's Avonds terug thuis begon ik te lezen over deze Daurische Klauwier. Hoe meer ik las hoe groter mijn twijfel was: was het nu wel degelijk een Daurische of was het een Turkestaanse Klauwier? Het was in elk geval een "Izabelklauwier" die op waarnemingen.be goedgekeurd werd onder de naam "Daurische Klauwier". Zowel de Turkestaanse (Kazachstan, NW-China) als de Daurische Klauwier (MongoliĆ«, N- en C-China, Altai) zijn dwaalgasten in W-Europa die beide overwinteren in ZW-Afrika. 

Het was in elk geval een schitterende LIFER om de dag mee af te sluiten!


Please click on the images for a larger view!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten