donderdag 19 september 2013

Oud-Heverlee Zuid & Noord

Er zijn nog mensen met een gouden hart! Krijg ik gisterenavond een telefoontje: "Marc, ik heb je blog gelezen en ik wil je wel eens rondleiden in de natuur van Oud-Heverlee! Misschien zien we wel de zeearend!"

Natuurlijk ging ik in op dit aanlokkelijke voorstel. Deze morgen stond F. me dus op te wachten aan het station van Oud-Heverlee. Hij nam me mee en via een onderbrugging die ik nog niet gevonden had en langsheen de spoorweglijn kwamen we aan een vogelkijkhut. Het zicht op Oud-Heverlee Zuid was enig: een grote waterplas met mooie rietkragen omzoomd door allerlei bomen en struiken.

In de hut zat al een vroege vogelaar en die vertelde onmiddellijk dat een visarend juist een paar toertjes gemaakt had over het water en hij toonde ons de plek waar ie nu zat. Ver weg in een boom.

Ik stelde mijn camera in door eerst een overvliegende gaai te fotograferen.


Wat later kwam de visarend terug in beweging. Sierlijk kwam hij tot voor de hut gevlogen om terug na een toertje of twee weerom plaats te nemen in een boom ... zonder ook maar één maal te vissen! Maar ondertussen was ie toch al geportretteerd.



Wat later wandelde ik nog - na wat verdere informatie over het gebied gekregen te hebben van F. - naar Oud-Heverlee Noord. Op de plas aldaar was het zeer rustig: een blauwe reiger en enkele kokmeeuwen.

Dan was Zuid veel beter want naast de visarend zagen we ook een sperwer, een torenvalk, honderden invallende eenden voornamelijk krakeenden, aalscholvers ... en GEEN zeearend! Hij wordt nu al drie dagen niet meer gemeld! Is hij vertrokken met de noorderzon of heeft hij voldoende voedsel over de taalgrens en komt hij momenteel niet meer naar Vlaams-Brabant? De toekomst zal het uitwijzen, dus ... nu dat ik dank zij F. die vijvers weet zijn ... wordt vervolgd!

Please click on the images for a larger view!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten