woensdag 20 februari 2013

Vogelkijkhut in Testelt

Ooit heeft er me iemand gezegd dat er een mooie vogelkijkhut in Testelt staat. Na wat google-en vond ik deze terug: in de Demerbroeken van Scherpenheuvel-Zichem staat een kijkhut die toegankelijk is voor rolstoelgebruikers op 100m van de Wildendriesdijk. Op de kruising met de Bergstraat aldaar is er een kleine parking.

De zon scheen uitbundig deze morgen en ik besloot even een kijkje te gaan nemen. De parking lag er door het natte weer zeer vuil bij maar ik vond toch een plaatsje waar ik gemakkelijk uit de wagen kon. Een korte vlakke wandeling bracht me bij de hut. Deze staat op een landtong zodat je - dank zij de vele luikjes - zowel links als rechts en zelfs in het midden voor de hut zicht hebt op het water. Ze is voor fotografen wel slecht georiënteerd: je kijkt bestendig in tegenlicht! Ik zag links wilde eend, krakeend, tafeleend, kuifeend, wintertaling en een grote zilverreiger.

Aan de rechterkant kon ik wel een foto nemen van een fuut en een aalscholver. Beide dieren waren aan het duiken naar lekkere vis. Ik zag ze geen enkele boven halen ... ik hoopte daarop ...




Buiten de hut in de vele struiken zaten pimpel- en koolmees, een goudhaantje, vink, en 4 goudvinken. 3 vrouwtjes en één fel rood gekleurd mannetje deden zich te goed aan de piepjonge knoppen op een dichte struik. Het mannetje kon ik spijtig genoeg niet fotograferen. Een meisje daarentegen wel.


Plots hoorde ik de buizerd roepen. Hoog in de blauwe heldere hemel vloog hij over dit mooie gebied. Ik zal er zeker nog eens terug gaan. Liefst bij wat warmer weer want toen ik een luikje opende gierde de ijskoude wind door de hut. Frank had het nog gezegd: het voelt deze morgen aan als -4 à -5°!



    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten