dinsdag 10 juli 2012

Van 28 juni t.e.m. 9 juli 2012

Ik verbleef inderdaad van donderdag 28 juni tot en met maandag 9 juli aan zee. Het weer was niet bijzonder goed, maar ook niet zo slecht. Nee, het was typisch Belgisch weer: een beetje van alles, van blakende zon tot neergutsende regen.

Zoals steeds ging ik regelmatig op stap telkenmale gewapend met mijn telescoop en mijn fototoestel met telelenzen. Mijn waarnemingen kan je steeds opzoeken op waarnemingen.be, foto's van mijn uitstappen staan in grote getalle op Flickr.

Op 28 juni trok ik 's morgensvroeg naar de bosjes naast het Zwin. Vele kleine zangvogels hebben daar ruimte genoeg om hun lied te kwelen. Mij viel de spotvogel het meeste op.



De volgende dagen verbleef ik veel in de weiden Pompje. Er was daar een ransuil gespot die regelmatig in de weiden aldaar kwam jagen. Verschillende avonden ging ik op de uitkijk staan. En als ie zich niet vertoonde nam ik dan maar foto's van een ondergaande zon.



Ook het nest met zes torenvalkjes werd regelmatig van op afstand bekeken. Maar daar nestfotografie uit den boze is (zie hier onder punt 3) kan ik geen foto tonen. Ondertussen zijn ze al lang uitgevlogen ...

Het duurde tot 2 juli voor ik een aanvaardbare foto kon schieten van de ransuil. Ik had deze al een paar dagen eerder gespot maar toen was het licht te flauw geweest (door de bewolking) om foto's te nemen.



Op 3 juli reed ik naar de achterhaven van Zeebrugge. Ik kreeg er enkele kleine vogeltjes zoals putter en zwartkop voor de lens en ik durfde het aan een grote kaardebol te fotograferen met een 600mm-lens!



's Anderdaags ging ik op koffievisite bij M. en P. in Zedelgem. Ik mocht er op het terras genieten van de vele vogeltjes die hun mooie tuin bezoeken. Naast koolmezen, groenlingen, merels, e. a. zitten er momenteel ook drie grote bonte spechten: een koppel met hun jong. Het is deze juveniel die ik jullie hieronder presenteer.



Op 5 juli kwamen L. en S. op bezoek. Ze hadden Y. naar De Haan gebracht. Samen met S. kon ik kort na de middag genieten van een plons in ons zwembad. Het water was echt aangenaam (24°).

Op vrijdagavond was ik aanwezig op de plechtige opening van de fototentoonstelling van de natuurfotografen van het Brugse Ommeland in het kasteel van Beisbroek, Zeeweg te Sint-Andries. Ik neem er aan deel met drie foto's: een grutto, een velduil en het Hallerbos. De velduil krijg je hier, voor de andere twee met je echt naar de tentoonstelling!



Op zaterdag 7 juli bezochten we samen met A. en S. en hun 2 kindjes T. en A. de "Human Body"-tentoonstelling in het kursaal van Oostende. Het werd een leerrijke rondgang: wat hebben we een ingewikkeld lichaam dat toch zo goed functioneert!



Op zondag 8 juli ging ik in opdracht van M. nog vlug enkele kemphanen fotograferen maar ook een visdief kwam voor mijn lens.



Gisteren, maandag kwam ik naar Brussel om honderden foto's te bekijken, de meeste in de trash te smijten en sommige wat bij te werken klaar voor publicatie, hier en elders... Hopelijk kunnen jullie er van genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten