woensdag 27 mei 2015

La Brenne - dag 4

Deze morgen waren we vroeg uit de veren, we zouden immers twee kolonies bijeneters opzoeken in de hoop deze kleurrijke vogels van dichtbij te kunnen fotograferen. Daartoe hadden welk ons eigen schuiltentje mee. Maar het opzetten van mijn schuilhut bleek niet te lukken, het ding had te lang opgeplooid gezeten. Ik trok me terug om de vrienden niet langer te storen. Ik wandelde dan maar alleen door en langs de weiden gelegen langsheen de rivier La Creuse op grondgebied van de gemeente Scoury.

Morgenstond


Ik ontdekte een plekje dichtbij een drietal nesten en ik kon mij tussen de wortels van een eeuwenoude eik wegsteken en van daaruit fotograferen zonder de vogeltje te verstoren. Zij zagen mij niet en deden wat zij moesten doen: voedsel aanbieden aan een mogelijk partner, paren, een nest uithalen in de oever, ... Ik genoot!






Een bonte vliegenvanger kwam ook even kijken naar die ijverige vogeltjes maar verdween al vlug.

Bonte vliegenvanger

Van Scoury reden we naar "Le Bois des Roches" op grondgebied van de gemeente Pouligny-Saint-Pierre om er nog meer orchis te zoeken. Een boompieper zong er zijn lied, de bokkenorchis begon te ontluiken.

Boompieper

Bokkenorchis

Bokkenorchis (detail)

Op de terugweg zagen we in Le Blanc een kwak zitten in het water van La Creuse. We stopten en zagen hoe deze vogel vis trachtte te vangen. Zo te zien was hij niet aan zijn proefstuk toe, telkens hij toeslag had hij beet! Hij deed ons het middagmaal vergeten en lokale mensen kwamen zelfs kijken naar die Belgische fotografen.

Kwak

Kwak met vis

We deden daarna vlug wat boodschappen (de innerlijke mens moest nog versterkt worden) en reden naar de gite. We aten iets voor 4 uur! Ik nam nog wat foto's in de omgeving van ons huisje en later gingen we nog op zoek naar boomkikkers in "les communaux de Rosnay". Die gaven echter niet thuis.

Platbuik

Purperreiger

Een koppel plakbuik






Geen opmerkingen:

Een reactie posten