maandag 14 januari 2013

Uilen

Het voorbije weekend was een uilenweekend. In de Uitkerkse Polders waren al een paar dagen de velduilen terug gemeld. En Machteld wist me te melden dat ze kerkuil gezien had in de omgeving van de Verloren Hooistraat. Genoeg dus om drie dagen op rij naar Uitkerke te rijden en er op zoek te gaan naar uilen.

Op 10 januari reed ik via de Bommelstraat de Uitkerkse polders in. Juist op de plek dat Machteld met verteld had zag ik plots een kerkuil jagen. Hij dook een rietkraag in en kwam terug te voorschijn mijn een flinke muis in zijn snavel. Hij zette zich op een paaltje en schrokte de muis vlug naar binnen. Hij vloog onmiddellijk verder en liet zich boven een weide naar beneden vallen. Hij verscheen terug met een muis! Op zo'n kort tijd had ie 2 muizen gevangen en verorberd!



's Anderendaags reed ik - samen met Isabelle - naar de Drijfstraat. Daar waren 2 velduilen gemeld. Eerst begroeten we de reeds aanwezige fotografen en toen we verder reden zagen we plots 2 velduilen opduiken. Midden op de weg bleven we staan om dit enige spektakel mee te maken. Ze jaagden elk afzonderlijk en als ze elkaar te dicht benaderden durfden ze wel de klauwen naar elkaar uitslaan!







Op 12 januari ging ik terug op zoek naar kerk- en/of velduilen. Ik was niet alleen in de Uitkerkse polders! Fotografen en vogelaars genoeg maar geen uilen te zien. Niet in de Drijfstraat, niet langs de Koeistraat, niet aan de Bommelstraat. Ik reed dan maar terug naar huis via een ommetje. Patrick K. had immer in de weiden van Houtave 2 steenuilen kunnen fotograferen. Ik vond de bewuste boom waar ze normaal alle twee zaten maar ... er was maar één thuis. Het schemerde al maar toch nam ik zijn foto (op ISO 1250).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten