woensdag 21 maart 2012

De lente IS in het land

Het schitterende weer - met temperaturen rond de 20° - lokte me terug naar zee. Op 21 maart - de officiële start van de lente - bezocht ik in de namiddag de Uitkerkse Polder. Ook de vogels voelden de lentekriebels. Ik was in de Kuiperscheeweg op de plassen aldaar, getuige van een gevecht tussen 3 grauwe ganzen; waarschijnlijk twee mannetjes die vochten voor één wijfje. Deze kwam tussenbeide en beslechte het gevecht: de winnaar mocht de daad stellen. Ook daar ging het niet zacht aan toe!





Boven mij hoofd verliet een grote vlucht brandganzen de Uitkerkse polders. Ze trokken noordwaarts naar hun broedplaatsen.



Bij het verlaten van de polders zag ik nog twee torenvalken die samen op jacht waren.



Dan reed ik naar de weiden van Stalhille: er waren daar in het gebied "Noordede" genaamd, velduilen gesignaleerd. Op mijn weg er naar toe kon ik nog een aalscholver portretteren die op een verlichtingspaal zat.



Plots zag ik in het gras een velduil zitten en wat verder op het omgeploegde land een rweede exemplaar. Beide kon ik vastleggen met mijn 500mm lens.





Deze laatste werd opgeschrikt door een gevecht tussen twee blauwe reigers - voelden die ook iets kriebelen? - en hij vloog eg ik de richting van de weiden Pompje.



Ik volgde de uil en wat later zette deze zich neer in een weide. Dit leverde deze foto op.



Terug vloog hij op en ging op het grasland naast de antennes zitten in de Klemskerkestraat. Ik kon hem nog vlug fotograferen vooraleer 2 vogelaars in hun wagen aankwamen en hij wegvloog ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten