woensdag 2 april 2014

Wilde narcissen in de Ardennen

Verleden jaar wandelde ik op 7 april langsheen de Holzwarche, een bergriviertje in de Oostkantons ten zuiden van de Hoge Venen. Bedoeling was er de miljoenen wilde narcissen die voor een gele waas over de weilanden in het dal zorgen, te bekijken en te fotograferen. In mijn verslag over die dag kan je lezen dat de natuur toen wat in vertraging was en we geen enkele bloem zagen.

Dit jaar was dank zij een zeer milde winter de bloeiperiode iets vroeger en vandaag op 2 april reed ik terug naar Mürringen, een lieflijk dorpje waar het beginpunt is van een wandeling langs het stroompje.

Deze keer moest ik niet ver stappen om de eerste wilde narcissen vast te leggen.

Wilde narcissen

Ik volgde deze maal een pad aan de andere kant van de weg, een pad dat onlangs verbreed was en er niet meer zo natuurlijk uit zag als verleden jaar. De weiden langs dit pad stonden daarentegen vol van die mooie gele bloemen. Midden in het riviertje vond ik ook de dotterbloem.

Weide vol wilde narcissen

Bloemen voor OLV

Wilde narcis met bij

Wilde narcis met groot hoefblad

Dotterbloemen

 Op de terugweg stopte ik aan het Signaal van Botrange, met 694 meter het hoogste punt van België. In 1923 bouwde men daar een 6 meter hoge constructie die nu nog steeds te bereiken is met een trap. Ik beklom de treden en stond dus op de "magische hoogte" van 700m!

700m hoog

Aan de andere kant van de straat keek ik nog even uit over de Hoge Venen en de uitgestrekte velden waar er nog enkele korhoenen vertoeven.

Hoge Venen

Meer kon ik niet doen want de toegang tot de Hoge Venen is momenteel verboden - de rode vlag hangt overal uit - wegens de grote droogte en dus het dreigend brandgevaar!

Please click on the images for a larger view!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten