woensdag 2 oktober 2013

's Morgens en 's avonds

Deze morgen om 7u36 nam ik onderstaande foto. De rijzende zon kleurde de hemel boven Woluwe: mijn dag kon niet meer stuk!


Toen ik deze avond nog een wandeling maakte met Enzo zag ik op onze brievenbus een sprinkhaan zitten zonder vleugels! Ik fotografeerde dat beestje maar al te graag (met mijn 180mm macro-lens). Het bleek een Zuidelijke Boomsprinkhaan te zijn.



Is het jou in de tekst hierboven opgevallen dat ik de naam van dit insect met hoofdletters schrijf en daarmee inga tegen de regelgeving van onze taal! Een commissie van wijzen heeft immers beslist dat soortnamen voortaan met kleine letters moeten. Ze hebben geen rekening gehouden met het feit dat veel soortnamen een samenstelling zijn en veelal voorafgegaan worden door een beschrijvend adjectief. Voor hen is een zin zoals: "Een grote kleine barmsijs is groter dan een kleine grote barmsijs." best mogelijk. Na enkele stukjes geschreven te hebben met hoofdletters voor de soortnamen (Een grote Kleine Barmsijs is grote dan een kleine Grote Barmsijs) valt het mij op dat dit niet doenbaar is! Mijn beslissing is gevallen: ik volg de wijzen en schrijf dus voortaan de soortnamen met een kleine letter. Het beestje hierboven is dus een zuidelijke boomsprinkhaan. Duidelijk hé!




Please click on the images for a larger view!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten