donderdag 10 oktober 2013

Emotion'Ailes in Namen

Jaarlijks vindt in Namen de "Expos Photos Aves" plaats. Het is een samenwerking tussen Natagora (de franstalige zuster van Natuurpunt), Aves (de Vogelbescherming in Wallonnië) - die dit jaar 50 wordt - en het stadsbestuur van Namen. Telkenmale worden er een groot aantal (internationaal vermaarde) fotografen uitgenodigd om hun werk voor te stellen.

Omdat de organisatie dit jaar haar 10de verjaardag viert, werd er voor het eerst een nocturne ingericht in de 3 mooiste sites van "le vieux Namur".  Ik ging kijken! De nocturne begon om 18u00 en tegen die tijd stond ik klaar aan de deur van het "Palais des Congrès".

Uit de aldaar gepresenteerde foto's bleef me vooral het werk van Jonathan Lhoir bij.  Deze in België geboren fotograaf die nu in het zuiden van Frankrijk woont (tiens) presenteerde daar 18 beelden onder de naam "Black and Wild", een verzameling van foto's in een aparte stijl ergens in het midden tussen realiteit en subjectiviteit (zie zijn homepage). Voor de liefhebber: hij gebruikt meestal een Canon EOS 5D Mark II, maar heeft ook een 5D MIII en een 1D MIII!

Vandaar ging ik naar de "Eglise Saint-Loup". Daar had ik een aangenaam gesprek met fotograaf Cédric Jacquet die samen met zijn partner Elyane Van Coillie hun foto's van wilde woestijnolifanten presenteren.


Nog meer was ik in bewondering voor de foto's van Vincent Gesser in zijn expositie "Afrique Monochrome" waarin hij vooral het karakter van wilde dieren in hun natuurlijk kader toont. Prachtige zwart/wit foto's genomen o.a. in de vlaktes van Masai Mara en Serengeti.



Daarna ging ik nog naar een tweede kerk (ja, in Namur staan er veel kerken ... leeg), de "Eglise Notre-dame" via "l'Ecole Sainte-Marie". In deze laatste school hangen momenteel de geselecteerde foto's voor de fotowedstrijd "Emotion'Ailes". Naast een foto van Glen Vermeersch (een portret van een watersnip) zag ik ook een foto van Nathalie Annoye (een grutto) en van Jules Fouarge (een goudvink). Ik wens ze alledrie veel succes en ben nieuwsgierig naar de uitslag.


In de kerk, gelegen in het hart van "le vieux Namur",  vielen vooral de foto's van ijsberen genomen door Rémy & Catherine Marion op. Ze deden me denken aan het werk van Yann.

Besluit na het bezoeken van deze exhibities: de Franstaligen hebben een veel grotere (afzet)markt dan wij Vlamingen. Ze kunnen dan ook grote tentoonstellingen organiseren die veel meer volk trekken. Het volgende grote "Festival photo animalière et de nature" heeft plaats in Montier-en-Der van 21 t.e.m. 24 november 2013. Het is tienmaal zo groot als dit van Namur! Dus: ga het komende weekend gerust maar even kijken in Namen maar ook Montier mag je zeker niet missen!


Please click on the images for a larger view!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten