woensdag 6 maart 2013

Rouge Cloître op een maandag ...

Maandagmorgen 4 maart bleek een kentering te zijn in het weer: de koude, grijze dagen waren voorbij, we mochten ons verwachten aan zonnig weer waarbij de temperatuur zou oplopen tot boven de 10° C. Ik dus naar buiten met als bestemming: de vijvers van 't Rood Klooster in Oudergem. Vele wandelaars, joggers en genieters hadden er ook zo over gedacht en genoten al van de eerste zonnestralen.


Op de eerste vijver zaten voornamelijk vele meerkoeten - zo'n 80-tal - maar ook veel kuifeend, krakeend, 2 knobbelzwanen en een eenzame fuut.






Ik wandelde langsheen de abdij van 't Rood Klooster - het gebouw staat volledig ingepakt voor renovatiewerken - tot aan de eerste visvijver. Daar zaten verschillende canadese ganzen die vervoegd werden door andere. Een mooie landing kon ik vastleggen.


Op de laatste vijver kon ik tientallen foto's nemen van een zeldzame eend. Een vrouwtje witoogeend foerageerde op enkele meters van mij: zij dook telkens maar opnieuw om wat eetbaars te vinden op de bodem van de vijver. Iedere keer dat zij terug boven kwam nam ik foto's van haar. De zon zorgde ervoor dat zij baadde in het goud!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten