woensdag 27 februari 2013

Kennismaking met Planckendael

Dicht bij Mechelen en dus niet zo ver van Brussel ligt het domein Planckendael, het "kleine, stoere broertje van de Antwerpse Zoo". Ik was er nog nooit geweest - shame on me - maar ja, 'k zie immers liever dieren in vrijheid dan achter tralies. Maar vandaag, een zo grijze dag, besloot ik even vlug kennis te gaan maken.

Dank zij het tijdschrift EOS mocht ik binnen voor halve prijs en aangezien ik een 60-plusser ben betaalde ik dus €8,75. Voor het parkingticket moest ik €7 ophoesten! Mijn wagen stond de derde in de rij, er waren nog bijna 2000 plaatsen vrij!

Zodra ik binnen kwam zag ik de eerste vogels: roze en kroeskoppelikanen. Verschillende zaten op nest, andere zeulden met takken die ze uit het water opvisten om een nest te bouwen.



Achter hun verblijf zag ik een grote volière, dit trok me aan en ik dus op zoek naar de toegang. Ik kon die maar niet vinden. Uiteindelijk kwam ik weer aan de ingang waar een vriendelijke medewerkster mij verder hielp: ik moest terug buiten gaan om de vogels in de volière van dichtbij te bekijken! Die volière stond er al voorleer de nieuwe toegang tot het domein werd aangelegd!

Ik bleef binnen en zou de vogels wel bekijken bij het verlaten van het domein. Het park is ingedeeld in vijf grote delen: de 5 continenten. Ik koos Azië uit voor een eerste bezoek. De serre lokte me aan: 't zou daar waarschijnlijk iets warmer zijn dan buiten! Dat was ook zo: toen ik deze tropische omgeving betrad kon ik mijn bril en mijn fototoestel minutenlang niet gebruiken. De glazen moesten acclimatiseren.  Eenmaal ik mijn weg kon verder zetten genoot ik van deze prachtige omgeving waar veel kleurrijke exotische vogels (zoals deze roelroel) vrijelijk tussen het weelderige groen kunnen leven.


Op een eilandje in de serre zat o.a. een droevig uitziende witwanggibbon.


Terug buiten passeerde ik het verblijf van drie liefelijke kleine of rode panda's. Die hadden juist wat bamboescheutjes gekregen waar ze zich gretig aan te goed deden.



Ik zag in dit Aziatisch gedeelte ook nog een wisent of Europese bizon Zat die niet in het verkeerde continent?


Ik wandelde nog vlug even langs het nieuwe olifantenverblijf - de dieren zaten echter binnen - en zag de sneeuwluipaard in een boom liggen slapen. Waarschijnlijk genoot deze van de koude temperaturen deze morgen! Via het Afrikaanse dorp verliet ik het domein en ging vlug nog even kijken naar de volière. Verschillende soorten gieren waren daar te bewonderen. Wat mij bijzonder opviel was het verschil in grootte tussen de aasgier en de monniksgier. Deze laatste is tweemaal zo groot als zijn kleiner broertje!


Ik had bij het verlaten 2 continenten niet aangedaan: "Amérique en "Océanie" - zoals op de Nederlandstalige kaartjes in het Frans vermeld wordt - zal ik later wel eens aandoen. Ondanks de te dure parking zal ik zeker nog eens terug gaan ... maar dan zal de gevoelstemperatuur iets hoger moeten liggen!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten