donderdag 14 augustus 2014

Kennen jullie Hilde?

Nee? Laat mij ze even aan jullie voorstellen. Ik ontmoette Hilde deze morgen aan de viswinkeltjes langs de vismijn van Oostende. Ze wandelde daar rustig midden op de straat - gelukkig het was zondag en er was dus bijna geen verkeer - maar toen ik wat dichter kwam sprong ze op en liep als een koorddanseres op de smalle boord van de betonnen afsluiting aan de andere kant van de weg.

Zij zeulde iets mee op haar rug ... Nee, geen rugzak eerder een zonnecel! Dit had ik nog nooit gezien. Dank zij het nummer op die cel kwam ik te weten wie ze was.

Hilde is een gezenderde zilvermeeuw die een door zonne-energie gestuurde GPS (nr. 6005) op haar rug draagt zodat we haar altijd kunnen volgen. Daarnaast draag ze ook een kleurring, een blauwe met witte letters Z.TAW. Ik nam enkele foto's van haar.



Wat opzoekingen op het internet bracht me op de site van Lifewatch. Onder de hoofding "Sensor network" vond ik real time data van de gezenderde zilvermeeuwen, kleine mantelmeeuwen en bruine kiekendieven. Bij de eerste soort vond ik Hilde en door het weg klikken van haar soortgenoten zag ik dat ze eerder aan de luie kant is. Meestal verblijft ze aan de voordeur van de viswinkels in de hoop daar wat lekkers te vinden zonder al te veel te moeten zoeken!


Please click on the image for a larger view!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten