dinsdag 4 februari 2014

Rood Klooster in Oudergem

't Was terug al een tijdje geleden dat ik nog eens het Rood Klooster (Rouge Cloître) in Oudergem bezocht. Deze namiddag scheen de zon volop en de temperatuur was zacht, zo'n 8 à 9°C. Ideaal weertje dus voor een flinke wandeling. Ik nam enkel mijn verrekijker mee: ik zou kijken en genieten en alles noteren wat ik zag. M.a.w. alle foto's hieronder zijn dus genomen met mijn kleine IXUS!

Op de eerste vijver was het al prijs: ik kreeg een mannetje krooneend in het vizier. Ik zocht nog naar zijn partner maar die vond ik niet. Ik wandelde verder - en noteerde alle waarnemingen - tot aan de bron van Sylvain. In het Nederlands volgens de bronzen plaket ter plaatse: de Boschgeestbron!

De bron

Boschgeestbron

Op mijn terugweg zag ik nog een dodaars op de grote vijver terwijl ik ook oog had voor het spel van licht en schaduw.

De verste vijver


Dodaars


Op de vijver (er zijn er daar dus 4 in het totaal) van de abdij zat niets maar de weerkaatsing van de wolken en de bomen was te mooi om niet vast te leggen.

De vijver van de abdij

Zo ook de molenaarswoning die gebouwd werd in 1740. Het is momenteel een beschermd gebouw waar de boswachters van het BIM hun intrek hebben genomen.

De molenaarswoning

'k Heb nog even geteld hoeveel soorten vogels ik op mijn wandelingen gezien heb: het zijn er niet minder dan 32! Het begon met een heggenmus en eindigde met een roodborstje! Alle andere waarnemingen kun je terug vinden op www.waarnemingen.be

Please click on the images for a larger view!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten