maandag 23 december 2013

Nog meer zeldzame vogels!

Vandaag maandag ging ik nog even terug kijken op het strand aan de Westdam van Zeebrugge om te zien of de sneeuwuil er nog zat. Gisteren was deze vogel door vele tientallen vogelaars en fotografen gelogd op waarnemingen.be; vandaag zou het toch iets rustiger moeten zijn ... dacht ik nog. Maar dit was buiten de waard gerekend. Als ik om 10u aankwam stonden er terug vele fotografen elkaar te verdringen om toch maar van zo dicht mogelijk een foto te kunnen maken van dit uitzonderlijk dier! Van op de tweede rij maakte ik nog vlug een foto van de witte vogel, fotografeerde nog de fotografen en vertrok naar de achterhaven van Zeebrugge.




Langs de "Overzet" reed ik naar het Filipsdok. Ik zag onmiddellijk de ijsduiker zwemmen, ver weg van mij in het kanaal naar Brugge. Na een paar duiken kwam ie echter dichter in mijn buurt en ik stelde mij toch maar op met mijn grootste lens. Ik had geluk en kon toen ie dicht genoeg genaderd was deze foto van deze eveneens uitzonderlijke vogel maken.



In het dok zelf zwom nog een andere zeldzame vogel voor onze contreiƫn: een grote zee-eend. Echt dicht kwam ze niet maar toch voldoende om een foto te maken die mijn waarneming bevestigt!


's Namiddags tijdens een rondrit langs de weiden van Stalhille kwam er plots een sperwer voor mijn mobiele schuilhut op een paaltje zitten. Wat mij opviel was de kleine gestalte (29-34cm) van zo'n mannetje: kleiner dan een torenvalk (31-37cm) en veel kleiner dan een goed uit de kluiten gewassen vrouwtje sperwer (35-41cm)! Om compassie mee te hebben ...



Please click on the images for a larger view!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten