donderdag 1 augustus 2013

De vakantie is halverwege!

Om te beginnen met een cliché: wat gaat de tijd toch vlug. Juli is voorbij, augustus begint. Op 15 augustus haalt men de oogst binnen en "de oogst geschoren, de winter geboren ...". Maar laat ons maar bij vandaag blijven. Het is immers ver van winter! Als ik zo rond 6u30 opstond dan zag ik een blauwe hemel zonder ook maar één wolkje! Vlug een potje koffie, een kattenwasje en weg was ik naar de Uitkerkse polder in de hoop een paar steltlopers te kunnen fotograferen bij het eerste licht (alsof ik nog geen foto's genoeg heb ...).

Het was rustig aan beide vogelkijkhutten die ik bezocht: eerst deze aan de varkensboer en dan die met een verdieping (kenners weten waar ik was). Een bosruiter kwam als eerste aan de beurt en toen plotseling een blauwe reiger over het riet scheerde heerste er werkelijk paniek onder de aanwezige vogels. Een waterhoen nam zelfs onmiddellijk een dreighouding in om haar jongen te beschermen.

Bosruiter

Blauwe Reiger

Waterhoen


Een uurtje later hiled ik het voor bekeken, ik fotografeerde bij het buitengaan van de hut nog een rietzanger met voedsel voor zijn kleintjes en ik reed naar de Oostendse haven. De reden: wel lees mijn blog van gisteren. Ik wandelde langs de "halve maan", zag tot mijn verbazing dat men in de grote zandpanne een tribune opgetrokken had voor "Theater aan zee" zonder dat de stad Oostende zich zorgen maakte over de natuur daar ter plaatse en stelde met genoegen vast dat de graspiepers het daar niet aan hun hartje lieten komen. Ik telde er acht terwijl op de schuine helling ook 2 kneutjes op zoek waren naar iets eetbaars.

Rietzanger

Graspieper

Kneu


Zo kwam ik aan het dok waar de Nele ligt en het potton staat met de vele visdiefjes die daar jaarlijk komen broeden. Eigenaardig toch dat ze hier op metaal hun eitjes komen leggen en hun jongeren groot brengen als je weet dat nog geen 500m verder zandige eilandjes aangelegd zijn in de Spuikom.

Het gevallen kleintje zat op de deur. Het kreeg af en toe een visje toegestopt, viel wel eens van de deur (van schrik als de Franlis III voorbij voer), kroop er terug op en was niet bang een groter jong dat zich kwam neer zetten te verjagen. Een uniek spektakel met de zon in de rug en dus goed voor honderd en meer foto's! Geniet mee van deze "Wonderful World"!

Visdiefje

Visdiefjes

Visdiefjes

Visdiefjes

Visdiefje


Please click on the images for a larger view!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten